vrijdag 7 augustus 2015

Etappe 27: van Ternel naar Metz (16,4 km) [GR 5]

Om 07:30 na een goede nachtrust ben ik alweer gepakt en gezakt op weg. Ik wil immers graag de loden hitte voor zijn. Ik volg een mooie veldweg tussen hoogspanningspylonen.


Wat verder ligt het zeer mooie kerkje van Fèves, een goede plek voor een eerste geocache.  Ik wandel verder over wat asfalt. Een oude fransman naast de weg waarschuwt me dat vandaag een erg warme dag wordt. Vlakbij het kerkje van Norroy-le-Veneur is een waterbron waar ik dankbaar van gebruik maak om me wat op te frissen. Ik volg de GR verder door bebouwd terrein. Het eerste teken dat ik stilaan Metz nader. Na het dorpje Saulny volgt weer wat veld en bos. Aan Lorry-les-Metz neem ik een iets langere pauze om wat te eten.  


Ik zet de klim in van de heuvel waarop het Fort de Plappeville (dat ik helaas niet te zien krijg) ligt. Boven drink ik mijn laatste slokken water. Ik moet dringend een nieuwe supermarkt vinden. Ik daal af en via een lavoir bereik ik Plappeville. 


Het routeverloop van de GR 5 is hier sterk gewijzigd ten op zicht van mijn topogids uit 2006. De GR 5 loopt nu tot aan de Moezel aan de rand van Metz in plaats van in een grote boog rond de stad. Ik maak eerst een zijsprong tot aan een kleine supermarkt om opnieuw volop drank in te slaan. Het was nodig want ik begon de dehydratatie te voelen wat ik dankzij deze supermarkt heb kunnen inruilen voor het pijnlijk gevoel na te gulzig drinken. Het is een korte etappe vandaag, dus tijd genoeg om wat te bekomen alvorens verder te stappen tot aan de Moezel.


Ik wijk van de GR 5 af en wandel noordelijk langs de rivier tot aan de camping municipal van Metz. De camping ligt vlakbij één van de meest zichtbare ‘land marks’ van Metz: de Tour du temple de Garnison.


Ik installeer mijn tent en neem meteen een langverwachtte douche. Het sanitair is niet optimaal (prefab), maar douche na 4 dagen wandelen doet enorm deugd. Daarna ga ik Metz verkennen per geocache (Les Bâtisseurs de Metz). Een thermometer onderweg wijst 37°C aan! Deze stad bevalt me, toch wel wat interessante gebouwen waaronder de brug-burcht la Porte des Allemands. 


Tegen dat ik de wandeling heb afgerond en onderweg iets heb gegeten, is het al donker. ’s Nachts is Metz mooi verlicht.



Ik wandel terug naar de camping en schrijf nog wat in m’n notitieboekje alvorens ik probeer wat te slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten