zaterdag 15 maart 2014

Etappe 2: van Balen naar Lommel (13,7 km) [GR 561]

Vandaag neem ik de auto. Het plan is een korte tocht van station naar station te maken, terug te keren met de trein en dan verder te rijden naar Antwerpen.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik parkeer aan een schooltje in de buurt van Balen en kan daar onmiddellijk terug aanpikken bij de GR-markering. Via een verharde weg, laat ik Balen achter me. Na wat lintbebouwing volgt een eerste klein stukje bos, al is een auto nooit veraf (zoals je kan zien...).


Zoals je ziet heb ik m’n toestel vandaag in zwart-wit modus gezet. Ik ben immers een avond of twee geleden onder de indruk geraakt van de zwart-wit landschappen van de film Nebraska (2013), een aanrader qua beeld en geluid, en dacht om het zelf ook eens te proberen.

De GR trekt het natuurgebied De Most in, asfalt en lintbebouwing gaan over in zandpaadjes en dennenbos.  Na een klein toertje komt de GR terug op een centrale semi-verharde weg door het bos. Bij letterlijk elke mooie zijweg, hangt het bordje “privaat”, jammer.


Na De Most steekt de GR het kanaal van Beverlo over. Ik hou m’n camera boven het hoofd om een foto te kunnen trekken over de hoge rand van de brug.


Na de oversteek van het kanaal wordt het landschap opener en mooier. Aan de overkant van een uitgestrekt veld staat een reeks windturbines lustig te draaien, netjes op een rij.


Via de rand van een dennenbos, kom ik aan een breed fietspad dat parallel loopt aan de Molse Nete. Wat verderop staat de molen van Kattenbos. De molenaar is druk in de weer.


We zijn nu niet ver meer van het station van Lommel. Daar neem ik de trein naar Mol en dan van Mol naar Balen. Nog een kort stukje tot aan de auto en ik kan na dit leuke tussendoortje verder rijden naar Antwerpen.

1 opmerking: