woensdag 11 december 2013

Etappe 1: van Brussel naar La Hulpe (20,8 km) [GR 126]

Nu het finale manuscript van m'n doctoraatsthesis bij de drukker ligt en het contract bij m'n toekomstige werkgever reeds is getekend, heb ik dit rust-en-wandel-dagje middenin de week dubbel en dik verdiend. Daar de GR 5A-Zuid wat te veraf begint te worden (die afwerken wordt waarschijnlijk iets voor volgend jaar als de dagen terug lengen), viel m'n oog op de GR 126 'Brussel – Namen – Membre-sur-Semois'-topogids die al een tijdje stof lag te vergaren in de kast. Het eerste stukje viel alvast vrij vlot op te delen in een station-tot-station-traject van één dag.

Om 07:35 neem ik de trein richting Brussel-Centraal. Vanaf het station stap ik naar de wandelboom bij de St.-Michiel en St.-Goedele kathedraal, voor mij het officiële startpunt van de GR 126 (al bestaat er nog een noordelijk traject dat aansluit bij de GR 128). Achter de kathedraal door -via de straat met de intussen beruchte naam 'Bois Sauvage'- zet ik mijn eerste voetstappen op de GR 126. Ik beklim de kunstberg, toch niet het lelijkste plekje van Brussel.


Het stadhuis en de overige skyline gloeit in de ochtendzon. Via het koninklijk paleis trekt de GR verder Brussel door. Via de Elsensesteenweg gaat het richting Flagey.


Op het Flageyplein heb ik vorige week nog een geocache gedaan na een bezoekje aan de ULB (en meteen ondervonden dat fietsen in Brussel spelen met de dood is :s ). Ik ken de Flageygebouwen ook van de twee keren dat ik hier deelnam aan de wedstrijd koor van het jaar. Terwijl ik wat herinneringen ophaal, loop ik via de vijvers van Elsene (in de bomen zitten hier parkieten i.p.v. mussen btw) tot aan de verzonken abdij van Ter Kameren. Via de drukke Louizalaan gaat het verder naar het bos van Ter Kameren. Eindelijk rust zou je denken, maar dit is Brussel en ook in het bos is de auto koning. Even wachten dus totdat er geen auto meer in de weg rijdt voor een foto.


Na het park volgt een i.m.h.o. saai stuk door een buitenwijk van Brussel. Vanaf het Tournay-Solvaypark wordt het terug interessant. Het vervallen kasteeltje getuigd van vergane glorie. Geen parkieten hier, maar koolmeesjes, vinken en twee boomklevers. Na het park trekt de GR 126 het Zoniënwoud in. Het eerste stuk langs het slingerende Vuilbeekpad is meteen het mooiste. Alles is hier nog bevroren en wit. Na het kruisen van de GR 512, volgt deze GR de lange rechte Lorreinendreef. Terwijl ik een vogel probeer te fotograferen wordt ik lastiggevallen door twee loslopende honden die -ondanks het geroep van hun baasje- doen waar ze zin in hebben. Na de Lorreinedreef gaat de GR onder de Ring (R0) door tot aan de rand van het Solvaypark. Het is nog maar 14:30. Ik verlaat hier het GR-traject om via het mooie parkdomein naar het 4,5 km verder gelegen station van La Hulpe te wandelen. Onderweg kom ik voorbij het kasteel van La Hulpe.


In La Hulpe neem ik de trein van 16:02 tot in Brussel-Noord (bijna mis ik de overstap door in slaap te vallen op de trein), om daar een trein richting Antwerpen te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten