zondag 18 augustus 2013

Etappe 18: van Vianden naar Gilsdorf (12,6 km) [GR 5]

Hopelijk wordt het geen traditie: regen op de laatste dag, net zoals bij de vierdaagse op het Krijtlandpad eerder dit jaar. Gelukkig regent het niet zo hard en door tent en materiaal onder een boom te verzamelen kan ik toch nog droog afbreken en inpakken. Ik verlaat de camping en volg de gele bollen over een voormalige spoorlijn (nu fietspad). Het pad is dankzij de bomen goed beschut tegen de regen zodat ik m'n fotoestel kan bovenhalen voor een zicht op het Duitse dorpje Roth aan de overzijde van de Our.


Na het voormalige stationsgebouw van Bettel trekt de GR naar het centrum van dit kleurrijke dropje. Daarna slaat het pad een stijgende weg in met boven een prieeltje met uitzicht. Wanneer ik weer verder wandel begint het harder te regenen. Ik heb bijgeleerd in Nederland en doe m'n fototas in een plastic zak terwijl ik even schuil onder een kleine boom aan een wegkruis. Met af en toe een bui, ga ik via het dorpje Marxbierg naar het bos op de Kiirschbësch. Tussen de bomen door krijg ik een eerste zicht op de vallei van de Sauer of Sûre. Het bos is bezaaid met diepe putten, geen bomkraters maar resten van een oude steengroeve. Aan het einde van het bos krijg ik een eerste zicht op Gilsdorf, het officiële eindpunt van deze topogids.


Via een slingerende asfaltweg daal ik door de weiden af tot aan een drukke baan. Enkele honderden meters ligt de brug over de Sûre waar de GR 5 voor deze 4-daagse afgelopen is. Ik steek de brug over en wandel via het jaagpad tot Diekirch (zo doe ik al een klein stukje GR 57) waar ik me op een bank zet bij het station. Met de trein reis ik eerst van Diekirch tot het vlakbij gelegen Ettelbrück. Daar neem ik de trein naar Luik waar ik dan weer overstap op een trein naar Leuven. Vanuit Leuven rij ik tenslotte richting Antwerpen. 's Avonds bestel ik alvast de topogids voor het volgende gedeelte GR 5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten