woensdag 15 mei 2013

Etappe 3: van Epen naar Gulpen (29,5 km) [SP7 Krijtlandpad]

Ik ben opnieuw vroeg wakker en realiseer me dat het terugvinden van m'n GPS niet echt gebeurt maar slechts een droom is. Om 05:50 ga ik terug op pad tot aan de earthcache bij het Bovenste Bosch, de plek waar ik nog een foto van m'n GPS heb bij de groeve en ik dus 100% zeker ben dat ik hem daar nog bijhad (uiteindelijke begin je immers aan alles te twijfelen). Onderweg zie ik een vos die de lenswissel van m'n camera te snel af is. Vanaf de groeve wandel ik opnieuw al bermdoorzoekend het pad af richting Epen. Ik vind nog een autosleutel die op een zichtbare plek was gelegd, maar mijn GPS is nergens te vinden. Ik neem dan maar een foto van het uitzicht nabij de groeve en los onderweg GC2YH1B op.


Terug op de boerencamping ontbijt ik (muesli met chocoladevlokken en melk) en na de afwas breek ik m'n tent op. Het begint echter plots te regenen wanneer ik het buitenzeil er wil afhalen en al m'n spullen liggen nog in het gras. Vliegensvlug gris ik alles bij elkaar en leg het onder een boom, zo blijft buiten de tent alles toch goed droog. Via een stijgend pad voert het krijtlandpad me het bos in. Misschien ligt het aan de regen en de ietwat pijnlijke voeten (geen blaren nochtans), feit is dat het moraal een beetje laag zit deze voormiddag en de tocht niet goed vordert. Het wemelt ook van de vogels in het bos, maar geen enkele die zo vriendelijk is even te poseren. Pas wanneer het pad na een grafheuvel het bos verlaat, zit een geelgors (?) vrolijk te fluiten in de haag.


Het is intussen al een tijdje gestopt met regenen. Na het gehuchtje Wolfshaag begin ik aan de steile klim tot aan het Drielandenpunt en tevens het hoogste punt van Nederland. Ik moet een kwartier geduld oefenen voor drie Aziaten die in elke combinatie en pose op de foto willen voordat een vriendelijke Brit een foto van me kan nemen op het drielandenpunt (When in Rome …)


Via de Nederlands-Duitse-grens gaat het richting Vaals. Onderweg op een bank verorber ik m'n boterhammen en wissel ik van sokken. Het centrum van Vaals is mooi, daarna volgt een iets saaiere doorsteek (kijk wel eens naar het Kasteel Bloemenhof). Aan de Schuurmolen is de route gewijzigd, maar dat stelt geen problemen dankzij de uitstekende markering en ik raak vlot tot in het karakteristieke dorpje Holset. Via enkele veldwegen gaat de tocht verder tot een panoramatafel in de buurt van Harles. Het pad daalt opnieuw af in een dal en in het Oosten torent de kerk van Vijlen (het hoogstgelegen dorp van Nederland) boven de omgeving uit.


Had ik al gezegd dat het krijtlandpand werkelijk continu op en neer gaat? Ik stijg opnieuw en steek een plateau over met vliegveld (voor modelvliegtuigjes) en daal af tot in Nijswiller. Via een kronkelende asfaltweg gaat het al meteen terug naar boven en volg ik een veldweg met een weids en leeg uitzicht. Het krijtlandpad passeert een oorlogsmonument en daalt dan via de velden terug af naar de Geul. Een boer is vlak naast het veldpaadje z'n veld aan het besproeien.
 

Daar blijf ik toch maar liever uit te buurt. Na het oversteken van de Geul volgt de laatste 'beklimming' van de dag en meteen ook de mooiste! Wat een uitzicht vanaf de Gulperberg!


Als je goed kijkt zie je op de foto de kerk van Vijlen, de Nederlandse Wilhelminatoren en de Belgische Boudewijntoren. Letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van de dag. Beneden in Gulpen doe ik nog wat inkopen in de Plus, inclusief wat chips en limonade om de laatste avond te vieren. Ik wandel door naar Camping Osebos waar ik €12,5 betaal voor een overnachting. Tent opzetten, eten (dezelfde rijst met opnieuw een blik tonijn en een blik groenten), douchen, een klein feestje voor de laatste avond en dan de slaapzak in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten