dinsdag 14 mei 2013

Etappe 2: van Moerslag naar Epen + kortsluitroute Slenaken-Gulpen (20,5 km + 8 km) [SP7 Krijtlandpad]


Dag 2 Dinsdag 14 mei

Door het lezen van de reviews op het internet wist ik wel dat dat slaapmatje niet echt comfortabel zou zijn (wel licht en robuust) en zeker te mijden als je op je zij slaapt. Normaal ben ik een buikslaper, maar blijkbaar verander ik in een zijslaper als het te koud is, met als gevolg dat ik eerst wakker werd van de  kou, daarna van een pijnlijke schouder en tot slot van het vogelfluitconcert om 05:00. Goed, opstaan dan maar en meteen een groot stuk chocolade. Ik weet hoe ik mezelf gemotiveerd moet houden.

Om 08:00 is het ontbijt achter de rug, de tent opgebroken en de rugzak gereorganiseerd. Ik pik het Krijtlandpad terug op aan een hoek van de camping en wandel via enkele veldwegen tot in Mheer. Net voorbij de kerk vind je de toegang tot het kasteel van Mheer. 


Er hangt een bordje naast de poort met ‘Pas op voor de hond’, maar die heb ik (gelukkig) niet gezien. Het loont de moeite even binnen te gaan. Hier zijn kastelen immers nog kastelen, niet zoals in de Vlaamse GR topogidsen. Na een plateau met fruitbomen (de boer was ze net aan het besproeien) kom je op een plek met een prachtig zicht op het lager gelegen Noorbeek.


Via enkele kleine wegen daal het pad af naar Noorbeek. Ik loop plots dood op een omheining en een hek. Er komt een man aan met aan elke hand een paard die me vraagt even te wachten aan het hek. Volgens hem hebben de paarden schrik van mijn rugzak. Nadat de man voorbij is, open ik de poort en kan ik verder. Na Noorbeek klimt het pad opnieuw uit het dal naar een plateau. Met uitzondering van het westelijke deel parallel aan de maas gaat het Krijtlandpad voortdurend op en neer. Aan een zoveelste veldkruis (werkelijk op élk kruispunt) vind ik nog een eenvoudige geocache (GC1F6H0) Wat verder opnieuw een prachtig zicht op een in het dal gelegen dorpje, Slenaken.


Daar ik me gisteren heb onderschat en veel tijd overhad, besluit ik om me vandaag te overschatten en de korstluitroute tussen Slenaken en Gulpen toe te voegen aan deze etappe. Eerst loopt het pad langs de Gulp om daarna met een steile klim weer wat hoogte te winnen. Af en toe wordt je beloond met een mooi uitzicht.
 

Perfect om bij te picknicken. In Pesaken is het pad terug tot in het Gulpdal afgedaald en via een iets mindere asfaltweg bereik ik Gulpen. In de plaatselijk Plus winkel vul ik m’n water- en voedselvoorraad terug aan (mmm Nederlandse ontbijtkoek). Via de topokaart stippel ik een route uit terug naar Slenaken langs de Gulp. Overal vind je hier wandelwegen, vaak dwars door de weiden (kunnen ze in Vlaanderen nog iets van leren). Ik wandel via de Gulp langs maar liefst 16 stegelkes (i.e., de typische draaihekjes om de dieren in de wei te houden) en hier en daar een typisch Mergellands huisje.


Het nemen van de stegelkes met m’n trekkingrugzak gaat niet altijd even gemakkelijk. Niets zo gênant als vast komen te zitten in een stegelke wanneer er net een tegenligger aankomt :). In Slenaken zet ik de tocht verder op een asfalten fietspad opnieuw de helling op. Wanneer ik het Onderste Bosch bereik begint het opnieuw te regenen. Gelukkig heb ik wat bescherming van de bomen. Plots kruist een bonte specht m’n weg.


De regen in combinatie met de stilte (windstil) en de alleenheid in het dichtbegroeide Onderste Bosch geeft een heel speciale sfeer. In de hoop dat de regen ophoudt tegen dat ik weer het veld in moet, check ik nog een grenspaal en een geocache (GC10TNQ). Bij het verlaten van het bos word je wederom getrakteerd op een mooi uitzicht. Ik merk echter plots dat ik in het korte stukje van de geocache tot de kruising met de verharde weg ik m’n GPS ben kwijtgeraakt. Ik wandel terug en kam tot tweemaal de wegbermen uit, onvindbaar! Ik begrijp er niets van. Jammer voor een voor de rest perfecte dag.
 
Voort dan maar langs de Volmolen die net zoals de pannekoekenmolen in Gulpen nog actief staat te draaien. Net zoals de kastelen zijn ook molens hier nog molens. Om 19:00 arriveer ik op de boerderijkamping Vonck en betaal €13 om m’n tent op te slaan (niet goedkoop). Vanavond eet ik een blik worstjes, een blik rode bieten (kende het nog niet en wilde het eens proberen, dat sap lijkt als twee druppels water op bloed) en dezelfde rijst van gisteravond. Na een lange wandeldag smaakt alles goed. Even nog in de topogids kijken voor de tocht van morgen en om 22:00 kruip ik in m’n slaapzak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten