zaterdag 3 maart 2012

Etappe 4: van Brecht naar Zandhoven (24,6 km) [GR 5]

Met de fiets vertrek ik ’s ochtends naar het station Antwerpen-Luchtbal waar de trein van 08:42 me oppikt en afzet in het station Noorderkempen. Het GR-traject loopt door de tunnel van het station zodat ik meteen de wit-rode tekens verder kan volgen die me leiden naar het mooie centrum van Brecht. Van daar is het niet meer ver naar het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten dat de GR nu geruime tijd volgt. Langs het kanaal kan je nog enkele bunkers zien van de Antwerpen-Turnhout Stellung die gebouwd werd tijdens WO I door de Duitsers om een eventuele invasie vanuit Nederland tegen te gaan. Via brug 11 steekt de route het kanaal over.


De route maakt zich stilaan los van het kanaal en na opnieuw een stuk betonpad volgt er eindelijk een lange onverharde veldweg. Een boer is vergeten zijn kolen te oogsten.


De weg kronkelt verder langs het Marbelenven en snijdt nog een stukje bos aan. Er is flink gekapt en de bodem ligt bezaait met takken. Op verschillende plaatsen zijn mannen met kettingzagen druk in de weer de grote takken tot bruikbare stronkjes te zagen en ze op te stapelen in hun aanhangwagen of koffer. Ik laat al dat lawaai achter me en bereik de abdij van Westmalle.

 
In de brasserie vlakbij bestel ik een Westmalle dubbel, wel niet goedkoop. Op het terras eet ik daarbij m’n boterhammen op. Een beetje product placement kan geen kwaad.


Er volgen nog wat verharde wegen tot aan het mooie Zoerselbos. In het boshuisje zou Hendrik Conscience het verhaal van De Loteling hebben te horen gekregen toen hij kwam schuilen voor het stormweer. Vlakbij staat ook een wandelboom omdat we ons bevinden op de kruising met de GR 565. 

 
Na het boshuisje pik ik nog een geocache mee (GC1VBF8). Daarna is het nog een klein stukje tot aan de N14. Hier verlaat ik de GR en sla rechtsaf richting bushalte Heikant een kilometer verder. Ik vergis me van bus en neem lijn 420 in plaats van 427. De bestemming van beide lijnen is dezelfde, maar 427 is een sneldienst via de autosnelweg. Dankzij file door de werken op de Herentalse baan en de gebruikelijke drukke plaatsen, doet de bus er meer dan een uur over om tot in Antwerpen te geraken. Op de Rooseveltplaats neem ik een bus richting Luchtbal en daar pik ik m’n fiets terug op aan het station. Een lange terugtocht, maar de etappe van vandaag was dat wel waard.

4 opmerkingen:

  1. MMMM, lekkerrr product placement, als je er nog eens passeert moet je eens een half-om-half bestellen (de helft dubbel, de helft tripel). Lijkt me een mooi traject. Weer eens stel ik vast dat je vanuit de stad betere verbindingen hebt met het openbaar vervoer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het netwerk van de Lijn heeft de vorm van een ster met als centrum Antwerpen (Rooseveltplaats). Als je in Antwerpen woont is dat optimaal, maar wil je van de ene gemeente naar de andere, dan moet je steeds langs dat knooppunt passeren. Het is dus idd enkel geoptimaliseerd voor 't stad.
      Van een half-om-half had ik nog niet gehoord, maar ik ben ook geen bierkenner, dus merci voor de tip.

      Verwijderen
  2. Pieter, een vraaagje: loop jij met de topogids in de linkerhand, GPS of stafkaart, of vertrouw je op de roodwitte tekens? Zelf houd ik bij mijn Dagstappers het boek in de hand want de ervaring leert dat ik anders te vaak verloren loop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor het volgen van de juiste route vertrouw ik voornamelijk op de markeringen, maar ik heb de topogids wel altijd in de hand als backup. Die komt immers ook vaak van pas voor info over wat je onderweg tegenkomt.
      De GPS zit in de rugzak en dient enkel om te geocachen of moest ik echt verloren lopen, je weet maar nooit. Om te navigeren op een GR-pad heb ik hem nog nooit gebruikt. Een topogids is m.i. even goed (zo niet beter) en verbruikt geen batterijen.

      Verwijderen