vrijdag 13 januari 2012

Nabeschouwing Streek-GR Dijleland

De streek-GR Dijleland leidt de wandelaar eerst van Leuven naar Mechelen in het spoor van de Dijle. In Mechelen schakelt de Streek-GR even over op de Zenne, om vervolgens via enkele groene natuurgebiedjes tussen Brussel en Leuven uit te komen in Bertem. In Bertem pikt de route aan bij de Voer, die, langs het park van Tervuren, tot aan haar bron de route vergezelt. Na het dal van de Ijse en een enkele Brabantse heuvelrug, komt de Dijle weer tevoorschijn en die leidt terug tot aan het startpunt in Leuven. Op de pagina ‘Afgelegde GR trajecten’ vind je een schets van de Streek-GR Dijleland route in het blauw.

Een streek-GR overlapt vaak met reeds bestaande GR-paden. Voor mij als nieuweling is dat niet zo’n probleem. Voor meer ervaren GR-wandelaars is de eerste vraag of een nieuwe streek-GR wel voldoende origineel traject bevat om het  opnieuw volgen van reeds afgestapte paden te vermijden. De hoofdroute van de streek-GR Dijleland is 120,2 km lang plus nog een gemarkeerde inkorting tussen Leefdaal en Neerijse van 7,1 km. Dit traject overlapt in meer of mindere mate met vier andere GR-paden: de GR 128 (42,2 km), GR 12 (17,8 km), GR 512 (13,0 km) en GR 579 (3,3 km). De overlap van de streek-GR is dus tamelijk hoog: het eigen geel-rood gemarkeerde traject van de streek-GR Dijleland bedraagt slechts 47,2 km (+7,1 km verkorting). Dat komt overeen met een kleine 40% van het hoofdtraject.

Ik heb de etappe afgewandeld in zes dagetappes die overeenstemmen met de suggesties uit de topogids:

Etappe Afstand* (km) Openbaar vervoer start Openbaar vervoer einde
Leuven-Haacht 21,7 km NMBS station Leuven NMBS station Haacht
Haacht-Mechelen 17,9 km NMBS station Haacht NMBS station Mechelen
Mechelen-Eppegem 14,9 km NMBS station Mechelen NMBS station Eppegem
Eppegem-Veltem 22,3 km NMBS station Eppegem NMBS station Veltem
Veltem-Tervuren 18,3 km NMBS station Veltem De Lijn halte 'Terminus tramlijn 44'
Tervuren-Leuven 28,7 km De Lijn halte 'Terminus tramlijn 44' NMBS station Leuven
* Aanlooproutes naar het openbaar vervoer zijn in de afstanden inbegrepen.

Een groot pluspunt van de streek-GR Dijleland, is de zeer goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Zoals je immers bij de etappe-indeling kan zien, lopen vier van de zes dagetappes van station naar station. Het enige tussenpunt waar ik de bus moest nemen, Tervuren, is goed per bus te bereiken vanuit zowel Brussel als Leuven.

Het mooiste dagtraject vond ik het stuk tussen het NMBS station van Veltem en het park van Tervuren. Mijn persoonlijke hoogpunten zijn: het uitzicht op de Kesselberg, de uitkijktoren over het natuurgebied Mechels Broek, de Sluistoren, het kasteel de Liedekerke bij Leefdaal, het Museum voor Midden-Afrika, de Schonenboom en het natuurgebied de doode bemde.

Conclusie: niet te lang, niet te zwaar, goed bereikbaar met het openbaar vervoer en interessante bezienswaardigheden onderweg, kortom perfect voor beginners.

1 opmerking:

  1. Mooie nabeschouwing.
    De overlappingen van streek GR's met GR's in lijn, dat is als bedenking de nagel op de kop. Wie het ene doet zal daardoor minder interesse hebben voor het andere. Beide GR soorten zullen wel hun sympathisanten hebben, dus waarom ook niet?

    BeantwoordenVerwijderen