woensdag 26 juli 2017

Etappe 3: van Susteren naar Roermond (26,1 km) [LAW 9]

De regen is 's nachts gestopt. Ik zie zelfs even een zonnestraal! Ik ontbijt, ruim op en maak ondertussen nog een babbel met de solo-trekster in de tent naast mij, Lieke. Ze is onderweg met de fiets van Arnhem tot Basel! Wauw! Terwijl Lieke zich opmaakt om verder zuidelijk te fietsen, start ik opnieuw mijn voettocht noordwaarts. Het pad volgt een klein riviertje.


Via een afwisseling van bosjes en velden nader ik het dorpje Montfort. De zon breekt intussen helemaal door. Bij de rand van het dorp staat de gedeeltelijk gerestoreerde ruïne van het kasteel van Montfort. 


In het centrum van Monfort ga ik de lokale supermarkt binnen om mijn voorraad aan te vullen. Het Pieterpad verlaat Montfort via een zonnig pad tussen bosrand en moeras. Op een bank naast het pad neem ik een uitgebreide pauze in de zon.  Na het doorsteken van het bosgebied Het Sweeltje bereik ik het volgende dorp: St. Odiliënberg. Vanop de brug over de Roer heb je een mooi zicht op de basiliek die genoemd is naar enkele voor mij volstrekt onbekende heiligen: H.H. Wiro, Plechelmus en Otgerus (Edit: blijkbaar zijn dit gewoon de namen van de Angelsaksische priesters die hier in de 8ste eeuw een abdij stichtten).


Na het oversteken van de Roer volgt een lang niet bijster boeiend stuk over warme asfalt. Het uitzicht doet me denken aan de zomerse Vlaamse boerenvelden.


De nabijheid van Roermond laat zich voelen met nog een door te steken woonwijk, twee drukke wegen en de werkloze ijzeren Rijn.


Wanneer ik wat verder door het natuurgebied van Maasnielderbeek wandel, is er van de nabijheid van de stad al niet veel meer te merken. Ik verlaat even het pad om een uitkijktoren te beklimmen en als uitstelgedrag om een kudde Galloway-runderen te passeren. Uiteindelijk overwin ik toch mijn angst en steek ik het veld over tot vlabij minicamping Spikkerdal (de Galloway's veroeren zich niet eens). Het is €7,55 voor een overnachting. Ik placeer mijn tent tussen de fruitbomen. Toch fijn zo'n dag met beter weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten