vrijdag 11 september 2015

Etappe 5: van Haine-Saint-Paul naar Marchienne-au-Pont (23,7 km) [GR 412]

Om van het mooie nazomerweer te kunnen genieten, heb ik speciaal een dagje vrijaf genomen. Ik rij met de auto door de ochtendspits naar het station La Louvière Sud. De hoeveelheid filles onderweg valt goed mee. Van de parking aan het station wandel ik tot aan het begin punt van vandaag: het kerkje van Haine-Saint-Paul. Er ligt al meteen een terril klaar die ik kan beklimmen. Op de top van de terril Houssu-Ouest heb ik een mooi uitzicht.


Na enkele steegjes en het kerkje van Haine-Saint-Pierre, trekt de GR de velden in. Ik de steek de spoorweg Binche-La Louvière over.


Na de oversteek van een drukke baan, volgt de GR een stijgend pad van waarop je aan twee kanten een mooi uitzicht hebt. Via enkele kerkwegels en veldwegen kom ik in de buurt van de schatblok van een mijn in Warimez.


Ik wandel door enkele straten van Anderlues langsheen een afgesloten terrein met oude fabrieksgebouwen. Na het kruisen van een drukke N-weg, kom ik bij de splitsing met de GR 12 vlakbij de terril van Fontaine-Évêque. Geen wandelboom hier, maar rubber banden en een hoop sluikafval. Langs weg richting Fontaine-Évêque liggen enkele graven van verzetsstrijders die op deze plek zijn omgekomen in '44. 


Wat verder ligt een herdenkingsmonument. Fontaine-Évêque is weer zo'n typisch ietwat vervallen dorpje. Ik wandel het château Bivort binnen waar ik m'n boterhammen op eet. Het inmiddels al een stuk over de middag.


Na enkele straatjes en een brug over de ring van Charleroi, kom ik in het bos van Goutroux. Langs de weg staat een caravan, enkele auto's en een tent. Wat verder in het bos brand een vuur en staan nog wat meer tenten. De mensen kijken me wantrouwig aan. Ik wandel verder. Na een woonwijk in Goutroux volgt een veldweg met een eerste mooi zicht op  Charleroi en omgeving.


Na deze veldweg, volgt de GR een kort stuk van een voormalige spoorlijn, om dan via een park af te dalen tot aan het kasteel van Monceau. Ik wandel via een drukken straten en metrostation tot aan de kade van de Samber. Een dode vis drijft voorbij in het troebele water. Aan de brug vlakbij een kerkschip, verlaat ik de GR richting het station van Marchienne-au-Pont. Ik moet nog even wachten op de trein, maar deze brengt me zonder tussenstops naar het station La Louvière Sud. Ik pik m'n autop op van de parking om daarna de drukke avondspits te trotseren richting Antwerpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten