zondag 17 augustus 2014

Etappe 2: van Malo-les-Bains naar Broekkerke (~29 km) [GR 120 Littoral]

's Nachts wordt ik wakker gebeld door m’n zus. Mijn ouders zijn op reis in Frankrijk en m’n vader is net opgenomen op de spoed wegens wat later een epilepsie-aanval zou blijken. Ik probeer toch nog wat te slapen. ’s Ochtends rommel ik de tent op en om 08:15 verlaat ik de camping. Ik volg verder de dijk tot aan een herdenkingsmonument. De GR-tekens leiden me nu Duinkerke in, maar net na de brug klopt er iets niet met de markering. Via het Musée de l'Opération Dynamo en dankzij de topokaart die ik van dit deel mee heb, vind ik niet veel verder de tekens terug. Ik kom voorbij la tour du Leughenaer. Een toren met geschiedenis. Ik volg de markering verder rond de kaaien.


Na het centrum van Duinkerke kort even te bekijken, ga ik terug op zoek naar GR-tekens. Er is op deze plek immers een omvangrijke routewijziging doorgevoerd. Op mijn 1/100 000 overzichtskaart gaat de GR Littoral dwars door de haven via Loon-Plage naar Gravelines. Op internet had ik echter gezien dat de GR Littoral hier recent een heel stuk landinwaarts is verschoven om via een grote boog het industriegebied tussen Duinkerke en Gravelines te omzeilen. De traject staat echter nog niet op kaart, ook niet op de 1/25 000 topokaart die ik van dit deel bijhad.  Het nieuwe traject is gemarkeerd door Les Randoneurs du Plat Pays. Ik heb via hun website contact opgenomen met deze vereniging en ze waren zo vriendelijk om me een kaart te bezorgen met daarop het traject ruw ingetekend. Op basis daarvan en met behulp van Google earth heb ik proberen af te leiden hoe het traject op de topokaart moest lopen en dat is vrij goed gelukt. Eigenlijk was het niet echt nodig, want met uitzondering van twee plaatsen was de markering tussen Duinkerke en Gravelines perfect uitgevoerd.

Via enkele kanalen verlaat ik de bebouwing tot aan een park-achtig natuurgebied. Intussen komt er af en toe een kleine bui voorbij. Gelukkig is het zachte regen en ben ik beschut door de bomen.


Het natuurgebied eindigt waar de verdedigingsgrachten en wallen van Bergues beginnen. Bergues is een pareltje op dit traject. Eerst gaat de GR rond via de indrukwekkende grachten en muren om daarna Bergues binnen te trekken naar het hoger gelegen plein met daarop la tour carrée en la tour pointue. Een mooie plek voor het middagmaal, dat ik evenwel door een nieuwe regenbui moet onderbreken.


Bergues heeft een rijke geschiedenis. Iets wat het (weliswaar heropgebouwde na de grote ver- nielingen tijdens WO I&II) belfort bij het centrale marktplein illustreert. Na even door dit zeer mooie vestingsstadje te meanderen, verlaat ik Bergues via la porte de Bièrne.


Via een asfaltweg en na een passage langs het dorpje Bièrne bereik ik een brug over het oude canal de la Haute Colme. 



De GR volgt hier voor lange tijd het jaagpad. Intussen neemt de wind nog steeds in kracht toe. Het is beuken tegen de wind in dit open landschap, maar het geeft wel uitzicht op indrukwekkende en snel voorbijglijdende wolkenformaties.


In Grand Mille-Brugghe neem ik even een pauze. Het kanaal loopt dwars door dit dorpje. Wat verder ontmoet ik een groepje quads die de eentonigheid van het lange asfalten jaagpad even onderbreken.


Waar de GR het kanaal eindelijk oversteekt naar Broekkerke, wandel ik nog wat verder langs het kanaal tot aan Camping XX-ième siècle. Er zitten enkele locals gemoedelijk te kaarten. De campingbaas is een flauwe grapjas. Ik betaal €10 voor de overnachting en krijg daarvoor een goed beschutte plek “a l’abri du vent” wat echt wel nodig is. Het sanitair trekt echter op niets: slechts 1 WC en 1 gammele douche met dan nog wel jetons (waar bij het onthaal niets van was gezegd) voor de volledige camping. Ik was me dan maar aan de lavabo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten