zaterdag 19 juli 2014

Etappe 23: van Schwebsange naar Burange (34,6 km) [GR 5]

's Ochtends is de schade van gisteren duidelijk: een blijn op de voetzool en af en toe (voornamelijk bij afdalen van trappen) pijn aan de rechter zijkant van m’n rechterknie. Dit is de allereerste keer dat ik op een wandeling pijn voel aan een been. Geen goed teken. Volgende tocht moeten de etappes korter. Omdat ik echter niet wil wildkamperen, besluit ik vandaag toch in één trek naar het station nabij Burange te wandelen, opnieuw met aanlooproute erbij een dikke 35 km. De hoogteverschillen zijn vandaag gelukkig beperkt in vergelijking met de vorige dagen.

Ik klim terug de wijnvelden in naar het punt waar ik gisteren de GR 5 verliet en volg de tekens door een stukje bos. Vanaf een kruisbeeld bovenaan de wijngaarden heb je een mooi zocht op Wintrage. Via trapjes gaat het naar het dorpscentrum.


Ook hier daalt de GR af naar het dorpscentrum om dan meteen erna terug te stijgen. Even achterom kijken: linksboven zie je de rand van het bos en het kruisbeeld.


Nabij een groot houten kruis keert de GR 5 definitief de Luxemburgse Moezelvallei toe.


Het gaat nu lange tijd over een asfaltweg omzoomd met bomen. Oef, wat schaduw op deze opnieuw bloedhete dag! In de verte staan de vier koeltorens van de Franse kerncentrale van Cattenom volop waterdamp af te blazen.


De tocht blijft asfaltwegen volgen en kan me niet echt boeien. Af en toe verschilt de bewegwijzering met het traject in de topogids, waarbij ik vandaag de laatste volg om geen risico te lopen op extra kilometers met de zere knie. De GR doet een parkje aan in Mondorf-les-Bains waar ik wat eet. In Mondorf-les-Bains is ook een grote supermarkt waar ik me bevoorraad met nog maar wat extra water en enkele koeken om het moraal op te krikken. Net buiten de winkel krijg ik een pijnscheut in m’n rechterknie en moet ik even stoppen. Ga ik Buderange wel halen?

Na Mondorf-les-Bains volgt even een mooier stukje. Ook aan de kapel du Castel ga ik even zitten.


Via eindelijk nog wat onverharde weg balanceer ik op de grens tussen Frankrijk en Luxemburg.


Vanaf het dorpje Aspelt volgt echter op nieuw een lange saaie asfaltweg. De markeringen lopen echter anders, waarschijnlijk via een boeiender traject? Voorbij Frisange kom ik in een mooi natuurgebied. Vlakbij is een klein dansfestival aan de gang. Na dit mooie intermezzo volgt de markering de baan naar het centrum van Hellange. Na het oversteken van de autosnelweg volgt een veldweg tot aan een nieuw bosgebied. Bij een Romeinse viergodensteen heb ik nog net de fut om een geocache op te rapen. Ik verlaat het bos, via een mooie boshut, en steek een snelweg en spoorweg over tot aan de rand van Burange. Het is niet ver meer, maar dat rechterbeen begint echt wel zeer lastig te doen. 


Een paar honderd meter na deze tractor kom ik aan het station. Oef, het is gelukt! Ik heb geluk met de trein en kan meteen opstappen. Na een overstap kom ik in Luxemburg stad en daar neem ik de trein naar Ettelbrück (btw, de trein in Luxemburg is erg goedkoop). Het traject van de trein door Luxemburg stad is erg mooi! Nu maar hopen dat m’n auto er nog staat. Wanneer ik aan het parkeerplein kom waar ik m’n auto had achtergelaten zie ik een kermis. Het zal toch niet waar zijn zeker!!! Plots kan ik terug wat sneller stappen. Gelukkig bezet de kermis slechts gedeeltelijk het parkeerterrein en staat m’n auto nog steeds op zijn plek. Oef! (bis) Na een lange autorit kom ik ’s avonds laat terug thuis. Einde van een GR 5 vijfdaagse met enkele zeer mooie Luxemburgse plekjes en ook een paar lessen voor een volgende meerdaagse tocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten