Vanaf de
Schaffense poort wandel ik richting het station. Daar steek ik de spoorweg en
de ring van Diest over en volg een stijgende weg tot aan het vliegveld van
Schaffen. De luchtzak geeft een strakke
wind aan, maar vooralsnog schijnt de zon volop. Lang zal dat echter niet meer
duren, het kappeltje voor mij schittert nog in de laagstaande ochtendzon, maar
de donkere wolken zijn al duidelijk zichtbaar op de achtergrond.
Voorlopig
blijft het op een druppel na droog. Dat kan van de voorbije dagen niet gezegd
worden. Dit is winterwandelen in België:
Gelukkig
ligt er hier en daar een plank zodat ik niet volledig wegzak in de blubber. De
route gaat ondertussen verder van met naaldbomen bedekte heuveltjes over
moerassige dalletjes. De GR volgt even
later een brede bosweg tot aan de Gerhagenvijver. Ik ontmoet er een
tochtgenoot, weinig van zeg, een beetje houterig en met het hoofd in de wolken
weliswaar, maar wel een aangenaam gezelschap. Hij heet Ruddy.
In het bos
raak je makkelijk de juiste richting kwijt. Gelukkig vinden Ruddy en ik wat
verder een nuttige wegwijzer die ons
terug op het juiste pad zet.
De GR verlaat het bos en kruist enkele huizen van
het gehucht Schoot. Ik zie een kat met een klein konijntje in haar bek. Wanneer
de kat me zit laat ze het konijntje vallen en wacht ze achter een hoek tot ik
weer weg ben. Ik kijk even naar het konijntje, het arme diertje bloedt uit zijn
bek. Hier valt niets meer voor te doen.
Na een paar
visvijvers doemt de massieve kerktoren van Vorst op. Via de de oude pastorie
verlaat de GR vorst om na een doorsteek van het natuurgebied Ossebroeken
achtereenvolgens de E-313 en het
Albertkanaal over te steken. Aan
een rond punt help ik een ouder koppel terug op de juiste richting naar Laakdal
met m’n topokaart. Waar de variante naar Geel afsplits eet ik m’n bokes op en
ga weer verder over brede zandwegen. Het landschap bestaat nu vooral uit velden
en hier en daar een zanderig bosje.
Op één plek is het bos veranderd in een
grote lege zandbak.
Na dit
stukje bos verslechtert het pad echter zienderogen. Niets dan verharde wegen en
saai doodse woonwijken. Dit is GR-onwaardig. Ook na het oversteken van het
kanaal verbetert het niet. De GR maakt hier een kronkel door een
bedrijventerrein, misschien was dit ooit een mooi gebied? Vlakbij Balen haak ik
af en volg ik de aanlooproute naar het station. Tegenover het kerkhof moet ik de sporen over zonder
spoorwegovergang?! Gevaarlijk en wat ik anders nooit zou doen, maar met enige
voorzichtigheid doe ik het toch. Wat een mens al niet doet om zijn trein te
halen, openbaar vervoer is stress. Dit kan echter niet de bedoeling zijn. Op de
GrouteRoutepadenwebsite werkt de link naar de aanlooproute echter niet om te
checken of die onlangs gewijzigd is. Ik zal eens een mailtje naar de
webmaster sturen .
Ondertussen
is het beginnen regenen. Ik wacht op een bank op het perron en eet nog een
appel. Even later voert de trein me via een lange omweg en een overstap in
Hasselt terug naar Diest. Einde van mijn tot hier toe langste GR etappe, maar
we zijn hier niet om records te vestigen he Ruddy!
Wow, een leuk geschreven verslag van wat bijna een marathon was...
BeantwoordenVerwijderenWonen in Diest gaat je blijkbaar goed af. We wensen je een mooie tijd en nog veel wandelgenot toe.
Dankjewel Lu&Maj! :) Om te wandelen of fietsen is de omgeving van Diest inderdaad erg mooi, dat heb ik al goed kunnen ondervinden. Het is hier wel wat stil, maar dat zal wel beteren naargelang ik wat meer Diestenaren leer kennen.
BeantwoordenVerwijderenBtw, ik las dat jullie aan een vernieuwde site werken. Het is niet dat ik de druk nog wat wil verhogen, maar ik ben in blijde verwachting ;)
Grts,
Pieter
Interessant dat je beschrijving zo ongeveer stopt waar ik ben gestopt (en nog steeds niet hervat). Ook bij Lumaj oogstte de volgende etappe niet bijster veel succes - al denk ik dat de passage langs de Nete nog wel ok was (?). Misschien was je traject gewoon te lang om nog te kunnen genieten?!? ;-) Kortom, heb voorlopig niet echt veel zin om eraan te beginnen; voel me momenteel goed op de SGR-Kempen. Met vriendelijke wandelgroet, Guido
BeantwoordenVerwijderenIk denk vooral dat het is omdat het net het laatste stuk was dat minder was. Was dat ergens tussenin geweest, dan was ik het tegen het einde misschien al wat 'vergeten' :) Met de lengte heeft dat niets te maken, die hangt immers voornamelijk af van het openbaar vervoer: ik wandel het liefst van station tot station omdat dat veruit het makkelijkste is. Als een etappe langer is voorzie ik gewoon meer tijd zodat de wandeling op het gemak af te werken is zonder op de klok te moeten kijken. Ik ben zeker dat er nog een paar hele mooi stukken komen. Grts, Pieter
BeantwoordenVerwijderen